Режисер першого українського фентезі — про казковий сюжет і неказкові зйомки

Режисер Олена Каретник про зйомки першого українського фільму-фентезі з голлівудськими спецефектами.

 

«Тільки диво» стане першим фільмом-фентезі зі спецефектами голлівудського формату в історії вітчизняного кінематографа.

 

Говорити про новорічні свята зарано, адже на вулиці наразі весна. Але саме зараз у самому розпалі зйомки першого вітчизняного фільму-фентезі «Тільки Диво». Це буде перша українська кінострічка з використанням спецефектів голлівудського формату. Триває завершальний етап, під час якого кипить робота над найскладнішими епізодами дитячої казки. Автор, режисер і постановник фільму «Тільки Диво» Олена Каретник розповіла спеціально для наших читачів про залаштунки зйомок і про те, які сюрпризи чекатимуть на глядачів казкового фільму.

 

— ЧИ ПРАВДА, ЩО ЗАРАЗ ВІДБУВАЄТЬСЯ РОБОТА НАД НАЙСКЛАДНІШИМИ СЦЕНАМИ ЗІ СПЕЦЕФЕКТАМИ, ЯКИХ ДОСІ НЕ БУЛО В ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО КІНЕМАТОГРАФУ?

 

— Зараз ми знімаємо насправді найважчі епізоди фільму. Спеціально для цього збудували великий буєр — вітрильник з величезною щоглою у 10 метрів. Ми хочемо, щоб він був максимально схожим на старовинні вітрильники XVII століття. Крім того, створили басейн, у який занурюється головна героїня. За сюжетом вона падає в ополонку з крижаною водою, а головний герой її рятує. Сьогодні саме над крижаними моментами і працюємо.

 

— СКІЛЬКИ ВІДЗНЯТОГО МАТЕРІАЛУ ВЖЕ ГОТОВО НА СЬОГОДНІШНІЙ ДЕНЬ?

 

— Ми зняли 80% матеріалу і наближаємося до фінішу. Основні зйомки відбувалися в Буковелі (Карпати). Там звели казкове містечко «Ніколас Сіті» з будиночками, стилізованими під XVII століття. Також знімали сцени в Києві і області. Зараз до нас приїхали колеги з компанії Gloria FX. Це українсько-американська команда, яка створює спецефекти голлівудського формату. Команда працює по всьому світу і відомі своїми роботами в голлівудських фільмах, а також відеокліпах музикантів світового рівня. Компанія оцінила проект «Тільки Диво», тому їхні представники з радістю взялися за роботу. Адже у фільмі-фентезі є де «розгулятися» фахівцям зі спецефектів.

 

— ЩО ВИЯВИЛОСЯ НАЙСКЛАДНІШИМ У ЗНІМАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ?

 

— Найскладнішим виявилося домовитися з погодою. Тому що коли на дворі мінус 20, а вранці й усі 27 градусів нижче нуля, то всій знімальній групі робота дається непросто. Адже ти повинен знаходитися на холоді. А у нас було багато масових сцен. Наприклад, в одному кадрі задіяли до 200 людей, серед яких були маленькі дітки. Все це давалося важко, тому люди постійно грілися гарячим чаєм або кавою. Мабуть, такі сцени можна назвати найскладнішими. Були й технічні моменти, але в цілому, я вважаю, все йде як по маслу.

 

— ДЕЯКИЙ РЕКВІЗИТ ДЛЯ ЗЙОМОК У ВАС СТАРОВИННИЙ. ДЕ ВИ ЙОГО ЗНАХОДИЛИ?

 

— У нашому фільмі використано дійсно старовинний реквізит. Наприклад, ковзани ми замовляли з усіх куточків, міст і сіл Голландії.

 

Спеціально для зйомок фільму-фентезі в Буковелі звели ціле казкове містечко «Ніколас Сіті» з будиночками, стилізованими під XVII століття.

 

 

Люди навіть самі їх надсилали. А ще наші актори їздили у справжніх старовинних санях.

 

— ІНФОРМАЦІЇ ПРО ПОБУТ ТОГО ЧАСУ НЕ ТАК БАГАТО. ЩО ДОПОМАГАЛО ВІДТВОРЮВАТИ АТМОСФЕРУ МАЛОГО ЛЬОДОВИКОВОГО ПЕРІОДУ?

 

— За сюжетом події відбуваються в Малий льодовиковий період XVII століття. Мені не вдалося знайти в кінематографі прикладів того, як його відтворити. Але я знайшла фрагменти побуту і життя людей того періоду на полотнах  художників Брейгеля і Аверкампа. Додам, що такий період насправді зафіксовано в історії Європи. Тоді замерзли всі річки і водойми, а люди стали їздити на санях. Звичайні човни ставили на лижі і таким чином пересувалися. У нашій же казці з’являються ще й літаючі звірі. Чому літаючі? Тому що вони захотіли полетіти в теплі краї, і у них з’явилися крила. У фільмі літають коти, вовки, собаки, білки, рисі і навіть маленький щур, якого головні герої заберуть додому.

 

— ДО РЕЧІ, СПЕЦЕФЕКТИ БУДУТЬ САМЕ З ЦИМИ ТВАРИНАМИ ЧИ ЩЕ ІЗ ЧИМОСЬ?

 

— Спецефекти будуть не тільки з тваринами, але і з вітрильниками. У нас є персонаж — капітан вітрильника — це ніхто інший, як Святий Миколай. Ми побачимо, як він пролітає в повітрі над містом і зазирає у вікна. У той самий час ми зможемо помітити, що відбувається в будинках жителів казкового містечка.

 

— ФІЛЬМ-ФЕНТЕЗІ «ТІЛЬКИ ДИВО», ТА ЩЕ Й ЗІ СПЕЦЕФЕКТАМИ Є СВОГО РОДУ ВИКЛИКОМ УКРАЇНСЬКОМУ КІНЕМАТОГРАФУ. ЯК ВИ НАВАЖИЛИСЯ ВЗЯТИСЯ ЗА ТАКІ ВЕРШИНИ?

 

— Історію ми готували дуже довго. У 2010 році було написано сценарій, а з 2013 року ми детально почали розробляти проект. Мені не було страшно братися до роботи, тому що «кадри вирішують усе». Величезне значення має команда, і вона у мене потужна: оператор-постановник, художники, художник по костюмах, костюмери і продюсерська команда… З цими професіоналами мені нічого не страшно. Їм я повністю довіряю. Більш того, в успішності проекту ми були впевнені від самого початку і до сьогоднішнього дня. Він буде видовищним і цікавим для глядача.

 

— ПРО ЩО РОЗПОВІДАЄ ФІЛЬМ-ФЕНТЕЗІ «ТІЛЬКИ ДИВО»?

 

— Це фільм про красиве кохання між молодими людьми. Насправді, історія є дуже повчальною як для молоді, так і для дорослих. За сюжетом головний герой Северин має допомогти батькові Ніку, прикутому до інвалідного візка. До хвороби він мужньо  й самовіддано захищав місто від крижаного турлашу. Його і рятують наші головні герої.

 

Для сцен з вітрильниками побудували великий буєр з величезною щоглою у 10 метрів.

 

Для цього Северин вирушає по кризі на вітрильнику за лікарем. По дорозі він проходить безліч випробувань і бореться з крилатими тваринами. Саме такі сцени будуть дуже видовищними.

 

— «ТІЛЬКИ ДИВО» Є ВИГАДАНОЮ ІСТОРІЄЮ ЧИ В ЇЇ ОСНОВІ ЛЕЖИТЬ ВІДОМА КАЗКА?

 

— Мені дуже цікаво жити в казковому світі. Моя попередня творчість пов’язана з легендами, історією тощо. Тому хотілося створити щось неймовірно казкове. Фільм-фентезі об’єднав багато маленьких історій, особистих переживань і тематику голландських казок. Тут присутні сюжетні лінії, навіяні старовинними журналом «Святий Миколай». Такий видавався в Америці ще 200 років тому. А ось історії з вітрильниками належать до моїх особистих дитячих переживань. Бо мій батько все життя будував катери, яхти, і я на цьому зросла.

 

— НАСКІЛЬКИ МЕНІ ВІДОМО, ЗЙОМКИ ФІЛЬМУ ПІДТРИМАЛО МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ. ЦЕ ПРАВДА?

 

— Фільм знімається на замовлення Міністерства культури і за підтримки Держкіно. Нам вдалося переконати ці відомства, що саме таких фільмів сьогодні не вистачає нашій країні. Ми пояснили, що наша історія про сімейні цінності і добро. Вона сучасна за рівнем спецефектів і видовищністю, але в той самий час залишається класичною за своїм змістом. Адже добрі справи і любов до чоловіка, жінки або сім’ї ніхто не відміняв. Тому ми впевнені, що такі цінності будуть цікаві всім.

 

— ДОВГО ДОВЕЛОСЯ ДОМОВЛЯТИСЯ З ДЕРЖАВНИМИ ВІДОМСТВАМИ?

 

— Насправді, заявку ми подавали двічі. Тільки з третьої спроби, коли ми подали заявку на десятий пітчинг, виграли.

 

До того ми пройшли всі чиновницькі кабінети, які є в нашій країні. Ми стукали в усі двері, зокрема зверталися й до Міністерства спорту і молоді, оскільки в фільмі пропагуються здоровий спосіб життя і зимові види спорту (фігурне катання). Все це було виснажливим. Уже мало хто вірив, що вийде достукатися. Не скрізь нам демонстрували елементарну готовність вислухати. Адже у нас часто на добрі історії не вистачає часу, грошей або бажання. У всіх наших високопосадовців є сім’ї з дітьми, але створювати щось своє або допомагати в цьому іншим вони чомусь не прагнуть.

 

— ЧИ ВІДІГРАЄ РОЛЬ ТЕ, ЩО ЧИННИЙ МІНІСТР ГРАЄ ОДНОГО З ГОЛОВНИХ ГЕРОЇВ?

 

— В жодному разі! Євгену Нищуку ми запропонували роль задовго до того, як він став Міністром культури. Так, під час Євромайдану я побачила Євгена на сцені і зрозуміла: це батько нашого головного героя (Нік). Там він був таким відважним, промерзлим, із захриплим голосом…

 

— ЧИ СКЛАДНО БУЛО ЗНАЙТИ АКТОРІВ НА ГОЛОВНІ РОЛІ?

 

— На роль того ж Ніка ми продовжували проводити проби. Навіть пропонували відомому німецькому акторові Тілю Швайгеру. Він відмовився, пояснивши це тим, що знімається тільки у своїх фільмах. А Євгена я бачила в кількох виставах, зокрема й у «Трьох товаришах». Там само вперше побачила й Анжеліку Савченко. Вона грала Патрицію. Тоді я зрозуміла, що саме вона буде грати маму головного героя. Потім були кінопроби. Інші актори також пробувалися, але Анжеліка і Євген виявилися найбільш підходящими для казки.

 

 

«Тільки Диво» — історія, сучасна за рівнем спецефектів і видовищності, яка залишається класичною за своїм змістом.

 

 

Що стосується дітей, то їх шукали дуже довго, наприклад, Северина. Мені хотілося, щоб це був світловолосий хлопчик з кучерями. Кандидатів на його роль було багато. Одна з мам надіслала фото Георгія, і ми побачили, що він дуже схожий на нашого героя. На пробах виявилося, що хлопець здібний і вже давно грає в дитячому театрі.

 

Марію Герасименко я побачила в одній з короткометражок моїх колег, і вона мені відразу сподобалася. Але я сумнівалася через її занадто юний вік. Однак на пробах Марія показала справжній акторський талант, ну а грим і костюми зробили свою справу.

 

— ЩО ОСОБИСТО ВАМ ДАЮТЬ ЗЙОМКИ ДИТЯЧОЇ КАЗКИ?

 

— Я насолоджуюся процесом, тому що довго чекала цього проекту. Я отримую колосальне задоволення, оскільки роблю те, про що мріяла. Наша команда — одна велика сім’я, і ​​від спілкування з нею я також отримую неймовірне задоволення.

 

— ЧОГО ЧЕКАЄТЕ ВІД ВИХОДУ ФІЛЬМУ-ФЕНТЕЗІ «ТІЛЬКИ ДИВО»? МОЖЛИВО, ОСКАРА?

 

— Мої колеги чекають багато чого від фільму, але я не хочу нічого говорити до завершення роботи. Як кажуть: «Поки пиріг печеться, про нього не говорять». Єдине, чого дуже хочеться, щоб глядачі полюбили цю історію і переглядали її так, як у моєму дитинстві дивилися «Іронію долі» або «Три горішки для Попелюшки». Дуже хочу, щоб його переглядали кожного Різдва і Нового року.

 

—А ЯКЩО ЗА КОРДОНОМ ЗАПРОПОНУЮТЬ КУПИТИ ПРАВО НА ДЕМОНСТРАЦІЮ ФІЛЬМУ, ПОГОДИТЕСЯ?

 

— Це буде дуже здорово. До речі, прем’єра у нас виходить паралельно в Україні та США, оскільки Gloria FX є співпродюсером проекту. Імовірно, прем’єра буде в кінці року, до 25 грудня.

 

— НА ЯКІ СЮРПРИЗИ, КРІМ ПРЕМ’ЄРИ, ЧЕКАТИ В МАЙБУТНЬОМУ ВІД ОЛЕНИ КАРЕТНИК?

 

— Для майбутнього вже написано сценарій фільму-казки «Принцеса півоній». Це буде не менш захоплива, але вже літня історія…

Матеріали з сайту Lyonl

Share:

Отправлено